Astrid Schmeltzer Dybkjær

Del:
Da jeg for omkring et år siden besluttede mig for at søge et nyt job, var det vigtigt for mig at finde et sted, hvor fagligheden var i højsædet. Og det har jeg fundet. Som rådgiver i et af Danmarks største – og, tør jeg godt at sige, bedste – kommunikationsbureauer skal jeg være på forkant. Det er det, kunderne betaler for.

Astrid Dybkjær
Foto: Privatfoto

Jeg arbejder primært med større kampagner, gerne med fokus på ændringer i holdning eller adfærd. Som projektleder er jeg med hele vejen: jeg sidder med i de kreative brainstorms, jeg rådgiver kunden om strategi, medievalg og målgrupper, og jeg har ansvaret for at koordinere underleverandører, overholde deadlines og styre produktioner. Som regel løser jeg opgaver for tre-fire kunder ad gangen, så med fare for at forfalde til klichéer må jeg sige, at det er et job, der virkelig kræver, at man kan holde mange bolde i luften. Det kræver nok også, at man er lidt af et konkurrencemenneske.

De kunder, jeg sidder med, befinder sig ofte i nogle meget komplekse kommunikationssituationer – det kan være, at de er under politisk pres, at der er modstridende interne interesser, eller at deres image har fået nogle skrammer. Det er min opgave at forstå og respektere den virkelighed og rådgive dem bedst muligt – men også at trykke dem på maven og hjælpe dem ud af deres comfort zone engang i mellem. Jeg startede min karriere i NGO-branchen, så jeg har masser af erfaring med at arbejde i politisk styrede organisationer med mange forskellige interessenter. Det tror jeg giver mig en fordel som rådgiver, for det betyder, at jeg har mærket mange af kundernes udfordringer på min egen krop.

Inden jeg kom på bureau, hørte jeg mange skrækhistorier om konsulentbranchen – om 70 timers arbejdsuger og sylespidse albuer. Men det er altså meget misvisende. Bevares, vi knokler igennem i perioder, men så er det heller ikke værre. Og det er det hele værd, når vi vinder et stort udbud, eller når kunden ringer og siger tak for en veludført opgave.

Jeg har udviklet mig enormt i løbet af det år, jeg har været hos Advice, og jeg lærer stadig hele tiden nyt. Det er min drivkraft.

Fakta

Alder: 30 år

Stilling: Kommunikationsrådgiver, Advice

Erfaring: Flere års erfaring fra NGO-branchen, senest som kommunikationsmedarbejder i Amnesty International

Uddannelse: Cand.mag. i sprogpsykologi

 

larsep@roskilde.dk